Klimatyzacja samochodowa to system, którego głównym zadaniem jest rozprowadzanie i wymiana powietrza w kabinie. Podczas upalnych dni utrzymuje odpowiedni poziom wilgotności i pożądaną temperaturę, zapewniając tym samym kierowcy i pasażerom komfort termiczny w trakcie podróżowania. Wbrew powszechnym opiniom, klimatyzacja przydaje się również podczas deszczowej pogody i zimą – wówczas skutecznie osusza powietrze oraz z powodzeniem służy w walce z parą wodną osadzającą się na szybach samochodu.
Układ klimatyzacji jest układem zamkniętym. Każdy system rozprowadzania powietrza w samochodzie zbudowany jest z konkretnych części:
- kompresora, który pełni kluczową funkcję w całym układzie,
- skraplacza, inaczej chłodnicy,
- osuszacza,
- zaworu rozprężającego,
- parownika i wiatraka.
Poznając główne przeznaczenie oraz poszczególne części klimatyzacji, łatwiej jest zrozumieć sposób jej działania.
Zatem, jak działa klimatyzacja samochodowa?
W układzie klimatyzacji krąży czynnik, który odpowiedzialny jest za chłodzenie powietrza wpadającego do kabiny samochodu przez wentylację. Kompresor, najważniejszy z całego systemu, to pewnego rodzaju pompa, której zadaniem jest sprężanie wcześniej wspomnianego czynnika. Sprężony i mocno rozgrzany czynnik przedostaje się z kompresora do skraplacza, czyli chłodnicy klimatyzacji. Wówczas następuje ochłodzenie czynnika oraz zmiana jego stanu skupienia ze stałego w ciekły.
W tym stanie, czynnik trafia do osuszacza. Ten element odpowiedzialny jest za oczyszczenie płynnego czynnika ze wszelkich zanieczyszczeń, pary wodnej i cząstek powietrza. Następnie, oczyszczony czynnik trafia do zaworu rozprężającego, gdzie jak sama nazwa nam mówi – ma miejsce jego rozprężenie. Ostatnim elementem układu klimatyzacji samochodowej jest parownik, przez który przepływa strumień powietrza wygenerowany przez wentylator. Ostateczne powietrze, które trafia do wnętrza kabiny właśnie tutaj zostaje gwałtownie schłodzone